RSS

Nærmere kommer vi ikke

Monika Steinholm: Nærmere kommer vi ikke, 238 sider

Endelig en ny bok fra forfatteren av Fuck verden, som jeg ble beyond begeistret over i fjor - og jeg er intet mindre begeistret over spin-offen. Denne gangen er det nemlig bikarakteren Jens som får hovedrollen og temaet er skeiv ungdom.

Nærmere kommer vi ikke veksler mellom å fortelle om Jens og Edor, som finner den store kjærligheten i hverandre. Jens er blyg, redd for vann og hemmelig forelska i barndomskameraten Niklas, som er sammen med Gunn. Han innser at det er håpløst og bestemmer seg for å tilbringe sommerferien hos sin homofile onkel Torstein og hans partner Phil på Finnsnes. Her bor tøffingen Edor som stadig tøyer grensene for å kjenne at han lever. En kveld treffer han Jens, og våghalsen får kjenne hvordan det er å være redd når han oppdager at Jens får frem følelser han tidligere bare har hatt for venninna Beate.

I likhet med forrige bok, mestrer forfatteren å sette sammen et variert persongalleri. Skateren Edor bærer på mye smerte og lar ofte følelsene få utløp ved å knuse ting, mens Jens er mer avbalansert og stille. Du har frimodige Celia kontra tilbakeholdne Beate. Sist, men ikke minst de homofile onklene, som er superfans av Hanne Krogh og blakker seg på å kjøpe rekvisitter fra Bobbysocks-perioden hennes. De planlegger å arrangere Finnsnes` første Gay Pride og mener at Jens har kommet på ferie til dem for å lære seg å bli homofil. Det kan bli vel karikert, men jeg synes likevel det gir historien et friskt pust.

Det funker.


Tine og Åslaug har også blogget om boka.

-------------------------------------------------------------

Jeg er for tiden mer aktiv på Instagram enn blogg, men må nesten nevne at det i helga var det årlige Bokbloggertreffet + utdeling av Bokbloggerprisen 2015. De fleste har nok fått med seg at prisen for Årets roman gikk til Bjørn Vatne med boka Slik skal vi velge våre ofre (som jeg stemte på - hurra!) mens Morten A. Strøksnes vant i kategorien Åpen klasse med Havboka. Det er tredje gangen prisen deles ut og andre gangen jeg var til stede. Det var kjempekjekt å treffe bloggerne, både kjente og ukjente. Tusen takk for supert initiativ fra komiteen, for berikende samtaler og - alltid - for mange GODE LESETIPS. Måtte de aldri ta slutt.

Vi ses neste år!

11 kommentarer:

Mari sa...

Tusen takk for sist!

Jeg ser virkelig fram til å lese Jens' historie. Som deg likte jeg Fuck verden inmari godt, Steinhom skriver så fengende at sidene bare suser av sted.

Anonym sa...

Skal begynne på denne nå og ser frem til det, likte Fuck Verden veldig godt og har forventninger til denne. Ser at både du og Tine påpeker at den kan virke litt karikert.... får se om jeg klarer å overse det.

Neste år SKAL jeg på treff, klarte nesten ikke lese noe om lørdagen for jeg følte jeg burde vært der med dere.

Anonym sa...

Anonym var altså meg....

Anonym sa...

Hehe..... dette var ikke enkelt med altså meg= Beathe

annkolaas sa...

Mari: Takk for sist, ja! det var kjempekoselig å prate med deg, og ikke minst takk for tipsene. Forrige boka var utrolig god og derfor så forgremmende at jeg GLEMTE å nominere den til Bokbloggerprisen. Vet ikke helt hva som skjedde.

Beathe: Hehe, måtte le av kommentar nummer to. Neste år må du komme ja. Det var veldig kjekt å møte alle sammen.

aariho sa...

Jeg har akkurat lest boka, og blogget om den for et par uker siden. En bra ungdomsbok!

Tine sa...

Så kjekt at du likte boken, like godt som Fuck verden? For meg ble det en nedtur, da jeg ikke likte de karikerte onklene. Homofile er ikke sånn, så hvorfor gjøre dem til tv-homser? Ungdomsproblemene var ungdomsproblemer på en mye mer utpreget måte enn i Fuck verden, som jeg elsket :)
Neste år skal Beathe og jeg komme oss på det Osloflyet!

annkolaas sa...

Skal få linket inn omtalene deres, aariho og Tine. Karikerte onkler (onkel Torstein) ja, men det at Edor, Jens og onklene var ulike synes jeg gav et fint bilde på at ikke alle er, som du sier, TV-homser. Jeg likte den veldig godt. Og ja, kom dere på det flyet! 😊

Mari sa...

Jeg husker forresten ikke om jeg nominert "Fuck verden" selv, men jeg tror faktisk ikke det :O

Anonym sa...

Nå har jeg lest boken og jeg storkoste meg-minst like god som Fuck verden blir dommen min.

Hilsen Beathe

annkolaas sa...

Fort gjort, Beathe! Bra! Vi får se om den kommer med i neste års prisliste.