RSS

Vinternoveller



Ingvild H. Rishøy: Vinternoveller, 129 sider

Å, det var lenge siden det! Jeg behøvde ikke å lese mer enn første side i boka før jeg kom på det, selvsagt, hun skriver jo så ubegripelig og hjerteskjærende nydelig. Det er ikke uten grunn boka vant Brageprisen i fjor, og er nominert til Bokbloggerprisen 2014.

Vinternoveller gir oss tre historier om ulike mennesker. . Jeg blir så opprømt av å lese om disse menneskene. Det er så ærlig, så ekte. Mennesker som sliter med å få endene til å møtes, å få tiden til å strekke til og rett og slett med å være. Mennesker som er gode på bunnen, som forsøker å iherdig å gjøre de riktige valgene, men får det ikke alltid til. Mennesker som føler seg mindreverdige. Utilpasse.

Hvordan møter man denne usikkerheten? Hvordan vet man hva som er det riktige å gjøre?

Språket, handlingen, følelsene. Alt er så bra. Hjertet mitt hamrer i takt med ordene, puster inn og ut med setningene. Hvordan vil dette ende? Nei, ikke gjør det!, vil jeg rope til dem. Det blir bedre! Ikke gi opp! Jeg blir helt ødelagt inni meg og føler kaoset, fortvilelsen. Motgangen er stor og fristelsen er sterk.

Heldigvis finnes det mennesker som møter usikkerhet med fatning, tvil med trygghet. Mennesker som leder vei. Det finnes fremdeles håp. Og jeg kan puste lettet ut.

Dette er boka for deg.

Her kan du lese omtalen min av Rishøis første, fantastiske novellesamling La stå, og den andre, minst like enestående Historien om fru Berg.

Anbefales varmt og inderlig.

I dag er det forresten Verdens bokdag. Hurra!

Andre som har latt seg begeistra av boka er Ellikken, Beathe, Moshonista, Rose-Marie og Tine.

7 kommentarer:

aariho sa...

Jeg har også latt meg begeistre av disse novellene! En skikkelig god novellesamling.

Elin sa...

Jeg er ikke en av dem som er glad i å lese novelle-samlinger. Men denne likte jeg faktisk. En av mine favoritt norske bøker dette her :)

annkolaas sa...

Bra! Jeg anbefaler også hennes tidligere samlinger (som jeg skriver i omtalen). De er fantastiske!

Anita Ness sa...

Jeg likte også denne veldig godt da jeg leste den ;) har blogga om den .

Ingalill. sa...

Sitter og surfer Vinternovelleomtaler (og har nå lest dine om både La Stå og Fru Berg.) - og får veldig lyst til å lese omigjen, selv om jeg ikke har tid - og fremdeles har fru Berg til gode, som mange uansett sier er den beste. Heldigvis har jeg fru Berg til gode. Må bare stålsette meg først. Rishøi skal bli svært vanskelig å slå iår - og det sier jeg uten ennå å ha lest konkurrentene.

annkolaas sa...

Jeg synes faktisk Fru Berg er den dårligste av alle hun har skrevet, men likevel fantastisk bra. Rishøi skriver så godt at jeg tar meg i å bli overrasket, gang på gang, selv om jeg vet det fra før. Heldige deg som har den til gode.

Pia sa...

Ja, akkurat slik er det! Det er håp! De gode menneskene finnes!
Takk for en nydelig omtale. Akkurat som Rishøi skriver!
Ønsker deg en glad dag!
Pia